بررسی ادبیات نظام مند رهبری معتبر در گردشگری و هتلداری
در ادبیات گردشگری و مهماننوازی اخیر، تلاشهای تحقیقاتی که بر ساختار رهبری معتبر متمرکز شدهاند، افزایش یافته است. با توجه به این علاقه فزاینده، مطالعات تجربی در مورد رهبری معتبر در گردشگری و مهماننوازی را صورت گرفته است تا تا چارچوبی جامع و دستور کار تحقیقاتی این سبک رهبری را در این زمینهها ارائه دهد.
رهبری معتبر (اصیل)
در یک محیط بازار رقابتی، خدمات با کیفیت بالا و رضایت مشتری عوامل بسیار مهمی برای موفقیت شرکت های مهمان نواز هستند. با این حال، ویژگیهای متمایز بخشهای گردشگری و مهماننوازی میتواند چالشهای مهمی را برای کارکنان برای ایجاد خدمات با کیفیت بالا ایجاد کند. این چالش ها اغلب منجر به افزایش نرخ گردش مالی و غیبت در این صنایع می شود محققان بر این باورند که پرداختن به این مسائل و چالشها در شرکتهای گردشگری و مهماننوازی میتواند به طور موثر از طریق اعمال اصول رهبری معتبر حاصل شود رهبری معتبر در فلسفه های شرکتی چندین هتل زنجیره ای مانند وایت سوان، استاروود، و ریتز-کارلتون پذیرفته شده است و به دلیل پتانسیل بالقوه آن، به طور گسترده در آموزش رهبری و برنامه ریزی توسعه گردشگری در سرتاسر جهان به کار گرفته شده است. در این صنایع رهبری اصیل بر خودآگاهی، شفافیت رابطهای، دیدگاه درونی و پردازش متعادل اخلاقی تأکید دارد، که همگی به طور جمعی به ایجاد یک محیط کاری مثبت و حمایتکننده کمک میکنند.
در حالی که رهبری معتبر در همه بخشها اهمیت دارد، اهمیت آن در شرکتهای گردشگری و مهماننوازی حیاتی می باشد . این به دلیل فشار دائمی بر این شرکتها برای ارائه خدمات عالی است، که مستلزم آن است که کارکنان به طور مداوم احترام، ادب، و تعهد واقعی برای دستیابی به رضایت مشتری از خود نشان دهند.با توجه به تقاضاهای بالای مشتریان گردشگری و مهمان نوازی، کارکنان شاغل در این بخش ها باید ازحمایت بالا از نظر عاطفی و روانی برخوردار باشند. رهبری معتبر راهی را برای رسیدگی به این مسائل ارائه می دهد زیرا رهبران معتبر سطح بالایی از اصالت را نشان می دهند و قادر به ارتقای اعتبار، احترام و اعتماد کارکنان هستند رهبران معتبر همچنین می توانند ظرفیت روانی کارکنان را افزایش دهند و رفتارهای معتبر آن ها را ترویج داده که منجر به عملکرد کاری بالاتر و رضایت مشتری بهتر خواهد شد بنابراین، قطعی است که رهبری معتبر به ویژه برای گردشگری و مهماننوازی مناسب است، زیرا با روند رهبری با اصالت و استانداردهای اخلاقی بالا برای دستیابی به موفقیت سازمانی هماهنگ می باشد.
همانطور که تحقیقات در مورد رهبری اصیل به تکامل خود ادامه می دهد و مجموعه قابل توجهی از تحقیقات تجربی به بررسی نتایج مختلف رهبری معتبر در حوزه گردشگری و مهمان نوازی می پردازد یک بررسی سیستماتیک جامع برای ترکیب موثرتر بسیار الزامی است. این دامنه تحقیقاتی در حال گسترش و شناسایی راه های تحقیقاتی حیاتی است. مروری که به طور خاص بر رهبری معتبر در محیطهای کار و خدمات فشرده متمرکز شده است، مانند گردشگری و مهماننوازی، این پتانسیل را دارد که نتایج خدمات محور این سبک رهبری (مانند رفتار نوآورانه خدمات و رفتار خدمات اجتماعی) را آشکار کند مکانیسم های جهت دار (به عنوان مثال، فضای خدمات و بازیابی خدمات).
بررسی ادبیات سیستماتیک (SLR)
ادبیات سیستماتیک (SLR) به دلایل متعددی به تحقیقات رهبری معتبر در گردشگری و مهماننوازی کمک میکند. ابتدا، از طریق ترکیب تحقیقات تجربی در مورد رهبری معتبر در این رشتهها، مدلهای جامعی ایجاد می شود که متشکل از تعدیلکنندگان، میانجیها و نتایج مرتبط با این سبک رهبری است و درک ما از روابط رهبری معتبر در گردشگری و مهماننوازی را عمیقتر میکند.
با تکیه بر نتایج خود، یک دستور کار تحقیقاتی طراحی شده برای شناسایی فرصت های تحقیقاتی آینده در این زمینه ارائه می می شود در نهایت، راهنماییهای عملی را برای رهبرانی ارائه داده می شود که میخواهند از طریق اعمال شیوههای رهبری معتبر در سازمان خود با اصالت رهبری کنند.
نقش های حیاتی رهبری اصیل در گردشگری و مهمان نوازی
مفهوم رهبری معتبر ابتدا توسط لوتانز و آوولیو پیشنهاد شد و بعداً توسط گاردنر و همکاران توسعه یافت. از آن زمان، این رویکرد رهبری توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است زیرا اثربخشی خود را در افزایش عملکرد تجاری و رسیدگی به بسیاری از مسائل سازمانی نشان می دهد .آن ها استدلال کردند که رهبری اصیل “ساخت ریشه” سایر رویکردهای رهبری مثبت است، مانند رهبری تحول آفرین، رهبری خدمتگزار و رهبری معنوی. با این حال، رهبری معتبر به عنوان یک ساختار رهبری متمایز به دلیل ویژگی های منحصر به فرد آن شناخته شده است و بنابراین مطالعه آن به عنوان یک جریان تحقیقاتی مستقل را تضمین می کند .
در مقایسه با زمینههای مدیریت عمومی، زمینههای گردشگری و مهماننوازی با عدم قطعیت و فشار بالا مشخص میشوند، که در آن رهبری معتبر به دلایل متعدد نشان داده است که یک سبک رهبری مؤثر است. اولاً، ماهیت شغلی در این زمینهها اغلب باعث جابجایی و غیبت میشود. رهبری اصیل به عنوان راه حلی برای این نگرانی شناخته شده است زیرا یک رهبر اصیل قادر است با تشویق خودسازی کارکنان، رابطه ای هماهنگ با پیروان خود ایجاد کند، که آن ها را برای یک حرفه چالش برانگیز در گردشگری و مهمان نوازی آماده می کند .رهبران معتبر دارای اعتبار بالایی هستند و خود را درک می کنند. بنابراین، آن ها می توانند یک محیط واقعی و یک فضای کاری منصفانه و شفاف ایجاد کنند در شرکتهای گردشگری و مهماننوازی، که در آن کارکنان تحت فشار تقاضاهای در حال تغییر مشتری کار میکنند و باید وفاداری مشتری را ایجاد کنند، این ویژگیهای رهبران معتبر به جلب اعتماد کارکنان و تشویق مشارکت کاری آن ها کمک میکند .
حجم کار بالا و شرایط کاری ناپایدار در بخش گردشگری و مهماننوازی ممکن است بر رفاه کارکنان تأثیر بگذارد از آنجایی که رهبران معتبر به منافع پیروان خود اهمیت می دهند ، این به کاهش فشار و خستگی عاطفی و در نتیجه افزایش رفاه کارکنان کمک می کند. در محیطهای کار و خدمات فشرده، مانند گردشگری و مهماننوازی، رهبری اصیل از اهمیت بالایی در نظر گرفته میشود، زیرا به تقویت برخی از نتایج و مکانیسمهای خدمات محور، مانند رفتار نوآورانه خدمات، رفتار خدمات اجتماعی، خدمات کمک میکند.
شواهد تجربی از تحقیقات قبلی نشان داد که رهبری معتبر تأثیرات قویتری بر نتایج چندین کارمند در صنعت گردشگری و مهماننوازی نسبت به سایر سبکهای رهبری، مانند رهبری تحولآفرین و رهبری اخلاقی این تأثیرات به دلیل برخی از چالشهای خاص بخشهای گردشگری و مهماننوازی بود و از این رو رهبران سازمانهای گردشگری و مهماننوازی نقش مهمی در ارتقای ظرفیتهای روانشناختی مثبت کارکنان و ایجاد جو مثبت دارند
از آنجایی که رهبران اصیل دارای سطح بالایی از صداقت، گشاده رویی و شفافیت در تعامل با کارکنان هستند و تلاش می کنند شرایط خوبی را برای کارکنان برای دستیابی به اهداف خود ایجاد کنند، این ویژگی ها با ایجاد ارتباطات حمایتی، منطقی و شفاف با کارکنان، نگرش مثبت کارکنان را نسبت به شغل خود افزایش می دهد.
علاوه بر این، ثابت می شود که رهبری معتبر از سبک های رهبری مرتبط، مانند رهبری اخلاقی و رهبری خدمتگزار متمایز است. در حالی که رهبران اصیل و خدمتگزار ارتباطات متقاعدکننده و الگوبرداری از خود نشان می دهند، رهبران خدمتگزار رفاه همه ذینفعان در یک سازمان را در اولویت قرار می دهند و رهبران اصیل تلاش خود را بر پرورش یک محیط کاری شفاف و ایجاد اعتماد در میان پیروان خود از طریق تجسم اصالت متمرکز می کنند.
رهبری اصیل به خودآگاهی و اصالت اولویت دارد، در حالی که رهبری اخلاقی تأکید بیشتری بر مدیریت اخلاقی دارد قابل توجه است که رهبری معتبر مجموعه منحصر به فردی از نتایج را در زمینه گردشگری و مهمان نوازی ایجاد می کند و آن را از رهبری اخلاقی متمایز می کند. به عنوان مثال، رهبری معتبر عمدتاً بر کاهش استرس کارکنان، فرسودگی شغلی و بدبینی متمرکز است در حالی که به طور همزمان رفتار نوآورانه خدمات و وفاداری کارکنان را تقویت می کند برعکس، رهبری اخلاقی عمدتاً بر تقویت رفتار اخلاقی کارکنان و شیوههای اخلاقی متمرکز است .