6 اشتباه رایج در تعریف برندسازی
به نظر شما نقطه مشترک تمام برندهای معروف دنیا چیست که باعث شده به جایگاه امروزشان برسند؟
پاسخ یک کلمه است: برندسازی.
فیلیپ کاتلر، پدر بازاریابی مدرن، برند را این گونه تعریف میکند:
برند: نام، عبارت، علامت، طرح یا مجموعهای از این عوامل است که محصولات یک شرکت را به ما معرفی و از محصولات رقبا متمایز میکند.
در بازار رقابتی امروز، هر کسبوکار برای رسیدن به موفقیت باید به فکر ایجاد برندی قوی باشد؛ برندی که مشتریان آن را بشناسند و به آن اعتماد کنند.
برندسازی، یک مسیر طولانی و سخت برای خلق و حفظ (وفاداری) مشتریان یا مخاطبین است. همچنین برندینگ در بین بسیاری از افراد به اشتباه تعریف شده است. در صورتی که یک فرآیند کاملا پیچیده است و در زمینههای مختلف اعمال شده تا در نهایت هدفی که مد نظر صاحب کسب و کار است، حاصل شود. برای درک مفهوم برندسازی و برندینگ باید ببینیم که این اشتباهات از کجا نشات میگیرد. در این مقاله سعی داریم به بررسی مواردی بپردازیم که نه تنها به خودی خود برندسازی محسوب نمیگردند بله در کنار یکدیگر فرآیند برندسازی را تشکیل میدهند.
برندسازی:
فقط فروش بیشتر نیست.
شهرت نیست.
صرفا طراحی لوگو نیست.
ثبت برند نیست.
انتخاب پالت رنگی نیست.
استراتژی مارکتینگ نیست.
برندسازی فقط فروش بیشتر نیست:
فروش بیشتر، تنها نشان دهنده موفقیت در بازار نیست. برندسازی در واقع تلاش برای ایجاد رابطه وفاداری با مشتریان، تعیین هویت و ارزش برند و ایجاد تفاوت رقابتی است که به طور مداوم در زمینههای مختلف انجام میشود.
برندسازی شهرت نیست:
اگرچه شهرت میتواند نتیجهای از فعالیتهای برندسازی باشد، اما در واقع برندسازی شامل ایجاد تفاوت رقابتی، ایجاد هویت مشخص و ارتباط مؤثر با مشتریان است.
برندسازی صرفا طراحی لوگو نیست:
طراحی لوگو جزئی از هویت برند است، اما هویت برند فرایندی بیشتر از این مورد است. هویت برند شامل ارزشها، مأخذ، شخصیت، ماموریت و دیدگاه برند نیز میباشد که تنها با طراحی لوگو به دست نمیآید.
برندسازی ثبت برند نیست:
ثبت برند یکی از مراحل حقوقی و قانونی است که برای حفظ حقوق برند در بازار انجام میشود. این اقدام تنها یک جزء از فرآیند برندسازی است و به تنهایی نشاندهنده توانایی برند در ایجاد ارتباط و تفاوت با سایر رقبا نیست.
برندسازی انتخاب پالت رنگی نیست:
انتخاب پالت رنگی نیز جزئی از هویت برند است و خود به تنهایی برندسازی به حساب نمیآید. بلکه مجموعه ای از فرآیندها در کنار یکدیگر برندسازی را تشکیل میدهند.
برندسازی استراتژی مارکتینگ نیست:
استراتژی مارکتینگ یکی از ابزارهای برندسازی است اما برندسازی صرفا استراتژی مارکتینک نیست. برندسازی شامل تعیین هویت برند، ارتباطات مؤثر، تجربه مشتری و مدیریت هویت برند نیز میشود.
برندسازی از جامعه هدف شروع نمیشود، بلکه از خانه برند یعنی خود شما یا سازمان شما شروع میشود.